fbpx

Mistä, milloin ja miten – ja mitä siitä seuraa?

Työntekijän varoittaminen on yleensä epämiellyttävä tehtävä – ja varoituksen saaminen tuntuu vielä kurjemmalta. Silti toisinaan, jos lievemmät ja lempeämmät keinot eivät tepsi, varoitus kannattaa antaa.
Mutta mistä ja milloin käytännössä?
Entä kuinka varoittaminen tehdään mahdollisimman fiksusti: hyödyt maksimoiden ja haitat minimoiden?
Mitä kaikkea hyvään varoitukseen ja varoituksenantoprosessiin sisältyy?
Mitä varoituksesta seuraa?
Mikä on varoituksen merkitys työntekijälle, työnantajalle ja koko työyhteisölle?


Kenelle
Koulutus on suunnattu ensisijaisesti työnantajien edustajille, kuten johtajille, esihenkilöille ja henkilöstöhallinnon asiantuntijoille.

Koska tässä koulutuksessa käsitellään työsuhteisten henkilöiden lisäksi myös virkamiehen ja viranhaltijan varoittamista sekä henkilöperusteista irtisanomista, tämä webinaari sopii yksityisen ja kolmannen sektorin lisäksi hyvin myös julkisen sektorin työnantajille.


Hyödyt
Työnantaja saa irtisanoa työntekijän henkilöstä johtuvilla perusteilla vain, jos siihen on asiallinen ja painava syy. Kyseessä voi olla esimerkiksi työtehtävien laiminlyönti, aikaansaamattomuus, epärehellisyys tai muu sopimaton käytös. Irtisanoa ei kuitenkaan yleensä saa ilman voimassa olevaa varoitusta ja sitä, ettei työntekijä varoituksella annetusta mahdollisuudesta ja muusta tuesta huolimatta ole korjannut menettelyään.

Teoriassa helppo asia on usein käytännössä monella työpaikalla vaikea. Siksi tässä webinaarissa käsitellään varoituksen antamista ja merkitystä käytännönläheisesti vaihe vaiheelta. Kouluttaja nostaa esiin tyypillisiä käytännön punnintatilanteita ratkaisuineen, esimerkiksi

  • milloin ja mistä kannattaa varoittaa
  • kuinka varoitus annetaan mahdollisimman oikein
  • kauanko varoitus on voimassa ja
  • mikä minkäkin varoituksen merkitys on irtisanomista pohdittaessa.

Tämä koulutus sisältää myös mallitekstejä varoituksiin.


Kouluttaja

Katariina Sorvanto, juristi ja työyhteisövalmentaja
Katariina Sorvanto KataKoski Oy:stä. Katariina on juristi ja työyhteisövalmentaja, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esihenkilönä työskennellen.

Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.

Palautetta Katariinan aiemmista koulutuksista:
– ”Kouluttajalla innostava ote. Tiukkaa faktaa kiinnostavin esimerkein ja elävä tapa konkretisoida asiaa. Kiitos!”
– ”Hyvä kouluttaja. Voisin osallistua uudestaan hänen kursseilleen.”
– ”Kouluttajalla selkeä ulosanti, asiantunteva, miellyttävä kuunnella.”
– ”Hyvä luennoitsija, monipuolinen tietämys.”


Ohjelma

Varoituksen merkitys ja tarkoitus

  • Käydään läpi tapahtunutta
  • Mitä keinoja on aiemmin käytetty? Millä seurauksilla?
  • Annetaan edelleen mahdollisuus korjata menettelyä – kuinka?
  • Kurinpidollinen toimi
  • Työnantajan työnjohtovelvollisuus ja päätös, varoittaako vai ei
  • Työ- tai virkasuhteen päättämisen esitoimi? 

Milloin ja mistä varoitus olisi syytä antaa? Esimerkkejä

  • Epätoivotun toiminnan (tai toimimattomuuden) seuraus
  • Millä aikataululla varoitus on annettava?
  • Tasapuolisuus ja ennakoitavuus
  • Varoitus varmuuden vuoksi? Miksi ei kannata?
  • Mistä ei saa varoittaa?
  • Varoituksen valituskelvottomuus pääsääntönä – entä poikkeukset? 

Kuuleminen ennen varoittamista

  • Kutsu tilaisuuteen – milloin ja missä se kannattaa järjestää?
  • Mahdollisuus valmistautua ja käyttää avustajaa tai tukihenkilöä?
  • Aito mahdollisuus keskusteluun? Kuinka se tarjotaan ja turvataan?
  • Mitä jos kuultava ei sano mitään?
  • Mitä jos kuultava kertoo sellaista, mikä muuttaa tilanteen?
  • Muistio kuulemisesta – mitä siihen kirjataan? 

Varoituksen muoto ja sisältö käytännössä

  • Suullisesti vai kirjallisesti?
  • Mitä varoituksesta ainakin pitäisi käydä ilmi?
  • Mitä varoitukseen ei kannata sisällyttää?
  • Varoituksen ja huomautuksen erot
  • Kuinka varoitetaan todistettavasti?
  • Milloin ja miten varoitus on julkinen?

Varoituksen vaikutus ja merkitys myöhemmin

  • Työntekijän (ja joskus muidenkin) pahan mielen työstäminen
  • Mitä tapahtuu jatkossa? Riskit, jos ei varoitettaisi
  • Kauanko varoitus on voimassa?
  • Montako varoitusta pitää antaa? Miksi?
  • Entä jos on vain käyty muita keskusteluja?
  • Varoitukseen viittaaminen työ- tai virkasuhdetta päätettäessä 

Varoitusmalleja

Aikaa kysymyksille


Ajankohta:
26.11.2024 klo 13:00 – 14:30
 
– voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin.

Hinta:
257 euroa / hlö (+ alv)
– sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Tallenne on osallistujien katsottavissa koulutuksen jälkeen 2 kk ajan. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.

Ryhmäetuhinnat:
237 euroa / hlö (+ alv), kun samasta organisaatiosta on kaksi osallistujaa,
217 euroa / hlö (+ alv), kun samasta organisaatiosta osallistujia on kolme tai useampia.

Laskutus tapahtuu, kun koulutuksen toteutuminen varmistuu.


Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Jos osallistuminen perutaan myöhemmin kuin 8 vuorokautta ennen koulutuksen alkua, veloitamme 50 % osallistumismaksusta. Mikäli poisjäännistä ei etukäteen ilmoiteta, veloitamme koko maksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.